Allmänna villkor

DEFINITIONER

Parter i avtalet

Med "köpare" eller "du" avses fysiska personer som huvudsakligen handlar för ändamål som faller utanför näringsverksamhet (härefter också benämnt "konsument"), näringsidkare, d.v.s. fysiska eller juridiska personer som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten, och offentliga institutioner, och som köper varor på Av-Cables.dk ApS webbplats www.av-cables.se ("webbplatsen").

"Av-Cables" och "vi" avser Av-Cables.dk ApS (Danmark) som säljare av varorna samt som ansvarar för webbplatsen.

Produktinformation och kontakt

På webbplatsen presenteras varorna och dess väsentliga egenskaper. Ytterligare information eller svar på frågor som rör befintlig information kan fås via e-post. Vi besvarar förfrågningar inom 48 timmar helgfria vardagar med vissa undantag så som vid högtider om inget annat anges. Skicka ett e-postmeddelande till: info@av-cables.se.

BESTÄLLNING OCH BETALNING

Beställning

När varorna är beställda i enlighet med de steg som följer på webbplatsens webbshop (varukorg, kassa, utcheckning och betalning) skickas en orderbekräftelse kort därefter via e-post till köparen och är då bindande för köparen. Köparen kan alltid be om en kopia av orderbekräftelsen genom att skriva till info@av-cables.se. Endast den aktuella versionen av dessa allmänna villkor finns tillgänglig på webbplatsen; vi rekommenderar därför att köparen sparar avtalstexten.

När du handlar på webbplatsen ingås avtalet på följande språk: svenska.

Priser

Alla priser är dagspriser och gäller endast på beställningsdagen. Prisförändringar kan därför förekomma.

Alla angivna priser anges i svenska kronor och inkluderar 25 % moms.

Marknadsföringsmaterial:

Genom att lägga en beställning accepterar kunden att vi förbehåller oss rätten att inkludera marknadsföringsmaterial i försändelsen. Detta material kan innehålla produktinformation, kampanjer, rabatter eller annan relevant information från vårt företag eller affärspartners.

Försäljning till minderåriga

Beställningar från minderåriga (under 18 år) måste godkännas av vårdnadshavare eller någon annan förmyndare för att avtalet ska gälla.

Betalningsalternativ

På webbplatsen kan du betala med följande betalkort/betalningsmetoder:

VISA, VISA Electron, Mastercard, Maestrocard, JCB, American Express, Swish, Klarna, Apple Pay och G Pay.

Alla transaktioner är avgiftsfria.

Beloppet dras från ditt konto först när varan skickas.

På webbplatsen använder vi en säker betalningsport från QuickPay. QuickPay använder SSL-kryptering som har testats och godkänts av PBS (Payment Business Services) samt 3D-Secure. All kortdata skickas krypterad och kan endast läsas av PBS.

Reservation av belopp

Om du betalar med ett internationellt betalkort reserveras beloppet direkt.

Pengarna är reserverade på ditt kort eller konto fram till:

  1. Vi drar beloppet när vi skickar varan, eller
  2. Tills pengarna frigörs enligt överenskommelse med din kortutgivare.

Ovanstående regler gäller för MasterCard, VISA, MobilePay, Google Pay och Apple Pay.

En reservation på ett VISA-kort gäller i 30 dagar (Electron dock 7 dagar).

En reservation på ett MasterCard-kort är giltigt i 7 dagar.

Du kan läsa mer om reglerna för just ditt kort hos din kortutgivare.

Klarna Faktura

Vid köp med Klarna Faktura får du först dina varor, och sedan har du en betalningsfrist på 14 dagar.

Avtalet om betalning hos Klarna upphör att gälla när ett köp hävs.

För fullständig information om Klarnas villkor för köp med Klarna Faktura, klicka här:

Klarna - Allmänna kontovillkor

Klarna granskar och utvärderar din information och vid berättigade tillfällen utbyter Klarna informationen med andra kreditupplysningsföretag för kreditkontroll. Om resultatet av kreditprövningen inte är tillfredsställande kan Klarna neka användningen av denna betalningsform och hänvisa dig till andra betalningssätt.

Dina personuppgifter behandlas i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning och lämnas inte vidare till tredje part i marknadsföringssyfte.

För mer information om Klarna besök www.klarna.se.

Här kan du även läsa mer om Klarnas skydd av personuppgifter.

FRAKT OCH LEVERANS

Frakt

Vi strävar alltid efter att kunna leverera alla våra varor snabbt och effektivt. Läs mer om våra leveranstider nedan.

Vi använder PostNord som fraktleverantör och alla våra försändelser skickas som paket.

Hämta ut varan

Det är inte möjligt att hämta ut beställningar på vår företagsadress.

Om varan finns i lager

Beställningar som läggs från måndag till fredag innan kl. 13.00 skickas samma dag, normalt för leverans nästa arbetsdag (upp till Stockholm). Norr om Stockholm är det normalt 1-2 arbetsdagars leveranstid.

Om varan inte finns i lager

Varor som inte finns i lager kommer normalt att levereras inom 5 arbetsdagar. Vår kundservice håller dig informerad om eventuella förseningar samt leveranstiden vid sådant tillfälle. Vid eventuella förseningar har du som konsument rätt att häva ditt köp vilket enklast kommuniceras till vår kundservice direkt. Vi besvarar förfrågningar inom 48 timmar helgfria vardagar med vissa undantag så som vid högtider om inget annat anges.

Fraktpriser

Fraktpriserna börjar från 59 SEK och är upp till 20 kg fraktvikt aldrig högre än 109 SEK (för den billigaste fraktmetoden i Sverige.)

För tunga/stora varor som t.ex. gamingstolar och gamingbord kan frakten dock bli upp till 249 SEK. Detta på grund av att paket över 20 kg inte kan skickas till paketboxar.

Du kommer att kunna se fraktpriset på webbplatsens webbshop så snart du har lagt en vara i varukorgen.

ÅNGERRÄTT

Ångerrätt

Som konsument har du rätt att frånträda avtalet utan att ange något skäl inom 14 dagar.

Ångerfristen löper ut 14 dagar efter dag då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, som du anger,

  • tar varan i fysisk besittning;
  • tar den sista varan i fysisk besittning vid avtal avseende flera varor som du beställt i en och samma beställning och som levereras var för sig; eller
  • tar den sista posten eller delen i fysisk besittning, vid avtal avseende en vara som består av flera poster eller delar.

Vill du utöva ångerrätten ska du till Av-Cables (Av-Cables.dk ApS, Industrivæng 14, 8783 Hornsyld, Danmark, e-post: info@av-cables.se) skicka ett klart och tydligt meddelande (t.ex. e-post) om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi besvarar förfrågningar inom 48 timmar helgfria vardagar med vissa undantag så som vid högtider om inget annat anges.

Du kan också använda standardblanketten för utövande av ångerrätten som du hittar här: Standardblankett

Du kan inte ångra köpet genom att vägra ta emot varan utan att samtidigt meddela oss.

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

Om du har köpt flera varor av oss har du möjlighet att returnera en eller flera varor, även om de köpts i en beställning.

Om du har erhållit volymrabatt och därefter ångrar en del av köpet och inte längre uppfyller villkoret för att erhålla volymrabatten, har du inte längre rätt till rabattens värde.

Varans skick när du skickar tillbaka den

Du har hela 60 dagars returrätt mot uppvisande av kvitto, förutsatt att varan returneras i obruten originalförpackning och i samma skick som vid köpet.

Om du väljer att öppna och testa produkten som du skulle göra i butik ska du meddela oss att du vill ångra ditt köp innan de första 14 dagarna har gått ut, allt som meddelas och returneras efter 14 dagar ska vara obrutet och intakt originalförpackning. Ångerrätten gäller INTE bruten försegling av: Mobiltelefoner, Surfplattor, Apple Headset, In-ear hörlurar, hygienprodukter, tandvårdsprodukter, massageapparater samt hud- och kroppsvårdsprodukter.

Du ansvarar endast för eventuell försämring av varans värde som beror på annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktionssätt. Du kan med andra ord prova produkten på samma sätt som om du provat den i en fysisk butik, men du får inte ta den i faktisk användning.

Om varan är prövad utöver vad som beskrivs ovan betraktar vi den som använd, vilket innebär att om du ångrar köpet får du endast en del eller inget av köpesumman tillbaka, beroende på varans kommersiella värde .

Verkan av utövad ångerrätt

Om du frånträder avtalet kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland de också leveranskostnader (men då räknas inte extra leveraskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder). Ångrar du endast delar av ditt köp betalar vi inte tillbaka kostnaden för leveransen. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.

Vi får vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.

Du ska återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den da då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om, du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut.

Du kommer att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan och du är ansvarig om det uppstår skador under transporten. Bifoga en kopia av fakturan och vänligen skriv tydligt att du önskar utnyttja ångerrätten och att du därför önskar få tillbaka köpeskillingen.

Vi rekommenderar att du skickar tillbaka varan som företagspaket med Postnord.

Varans skick när du skickar tillbaka den

Du är ansvarig endast för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion. Du har dock rätt att öppna förpackningen och undersöka varan, med de undantag som anges i distansavtalslagen (såsom gällande förseglade datorprogram och vissa hygien- och konsumtionsartiklar), om det är nödvändigt för att bedöma varans art, egenskaper och funktion. Vi förbehåller oss dock rätten att från det belopp som ska återbetalas göra ett avdrag för värdeminskning föranledd av att du hanterat varan annat än vad som är nödvändigt eller om varan annars inte är i väsentligt oförändrat skick när den returnerats. För att undvika sådant avdrag för värdeminskningen (upp till 100 % av värdet) rekommenderar vi dig att inte använda varan förrän du har bestämt att du vill behålla den. Aktivera exempelvis inte mobilen/surfplattan genom att slå på den och/eller sätta i SIM-kort och installera inte några program i varan du köpt. Vi rekommenderar vidare att du i förekommande fall låter skydd såsom plastskyddsfilm och liknande vara kvar. Dessutom ber vi dig att skicka varan i originalförpackningen och tillsammans med eventuella tillbehör. Du kan med andra ord prova varan på samma sätt som om du provat den i en fysisk butik, men du får inte faktiskt använda den.

Varan skickas till:

AV-Cables Returhantering
Sturkögatan 7
211 24 Malmö
Sverige

ÖPPET KÖP

För varor där ångerrätten enligt distansavtalslagen gått ut erbjuder Av-Cables returrätt mot full återbetalning av köpeskillingen i upp till 60 dagar efter det att köparen mottagit varan, s.k. öppet köp.

Du kan lämna tillbaka varan med post i originalemballaget som företagspaket (ej REK) till Av-Cables returcenter:

AV-Cables Returhantering
Sturkögatan 7
211 24 Malmö
Sverige

Köparen står för portot. Ordern krediteras och du får tillbaka det belopp du eventuellt har betalt. För att åberopa öppet köp, måste

  1. kvitto uppvisas;
  2. giltig legitimation uppvisas;
  3. varan vara oanvänd i originalförpackningen med tillhörande plast- och packmateriel;
  4. kartonger och förpackningar vara helt oskadade; och
  5. svetsade och/eller plomberade förpackningar vara oöppnade

Vid brist i något av ovanstående nekas öppet köp och Av-Cables förbehåller sig rätten att returnera varan på din bekostnad varvid återbetalning inte sker, alternativt innehålla sådan del av återbetalningen som motsvarar felet eller bristen. Öppet köp gäller inte hygienartiklar, hörlurar, drönare, hårddiskar, mjukvaror, mobiltelefoner, surfplattor, mätinstrument, batterier (även laddningsbara), förbrukningsartiklar eller måttbeställd vara (t.ex. kabel) om förseglingen/plomberingen brutits eller där annat anges.

Har du frågor kan du alltid vända dig direkt till vår kundtjänst.

Öppet köp gäller endast konsument och inte för näringsidkare.

Vi tar inte emot paket skickade med postförskott.

REKLAMATION

Felaktiga varor ska reklameras inom skälig tid från det att felet märkts eller borde ha märkts.

Om du lämnat meddelande om felet till oss inom två månader från att du upptäckte felet anses din reklamation alltid lämnad inom skälig tid. Sker inte reklamation inom skälig tid från det att felet upptäckts, eller borde ha upptäckts, och senast inom tre år och två månader från det att du tog emot varan, förlorar du rätten att göra eventuella påföljder enligt konsumentköplagen gällande mot oss. Varan är avlämnad när du som konsument, själv eller genom en transportör som du anlitat eller genom någon annan som handlar på dina vägnar, har fått varan i din besittning.

För köpare som inte är konsumenter är reklamationsfristen som längst 1 år från leveransdatum.

Efter reklamationsfristen har gått ut kan du inte göra gällande fel i varan.

En reklamation gör du enklast genom att skicka ett reklamationsärende, som inkluderar en detaljerad beskrivning av problemet samt en bild på varan, till oss eller rådgör med vår kundservice (telefonnummer: +45 88 70 40 86; e-post: info@av-cables.se) så att vi på bästa sätt kan avhjälpa felet. Det går även bra att besöka oss på returadressen angiven nedan för att reklamera, notera att vi ej kan ta emot varor gällande reklamation på adressen. Om felet inte kan avhjälpas på annat sätt än att du returnerar varan, skickas en returfraktsedel med förbetald frakt. Vi betalar sedan även för frakten tillbaka till dig. Skicka med service-blanketten som du får av oss i returen så att vi snabbt kan utföra rättning.

Önskar du att göra en reklamation fysiskt så gäller samma adress som är angiven nedan.

Varan skickas till:

AV-Cables Returhantering
Sturkögatan 7
211 24 Malmö
Sverige

Vi tar varken emot ofrankerade paket eller paket skickade med postförskott.

ANSVAR FÖR FEL OCH ANSVARSBEGRÄNSNIGAR

Vårt ansvar till följd av fel i vara är begränsat till vad som anges i dessa allmänna villkor samt i förhållande till konsumenter till vad som anges i konsumentköplagen och annan konsumenträttslig lagstiftning.

Om felet är av väsentlig betydelse och avhjälpande eller omleverans inte kan ske har du rätt att häva köpet. Vid godkänd reklamation och köpet hävs, återbetalas köpbeloppet snarast, men senast inom 30 dagar från det att vi mottog varan. Återbetalning sker i första hand mot samma betalmedel som användes vid beställning. Om detta inte är möjligt kommer vi att kontakta dig åter för att exempelvis göra en återbetalning direkt mot ett bankkonto.

Om köparen inte är konsument är Av-Cables ansvar för skada på grund av fel i vara eller leveransförseningar begränsat till eventuell faktisk utbetalning från Av-Cables företagsförsäkring och i annat fall inköpspriset för varan. Av-Cables ansvarar inte för indirekta förluster som t.ex. uteblivna vinster eller andra liknande förluster som varit svåra att förutse, om det inte kan visas att Av-Cables agerat grovt vårdslöst eller med uppsåt. Av-Cables ansvarar inte heller för förluster som beror på omständigheter som är utanför Av-Cables kontroll, t.ex. krig, uppror, oroligheter, brand, ingripande av staten, beslag, valutarestriktioner, arbetskonflikter av något slag, inklusive strejker och lockouter, eller liknande.

Skadeståndsanspråk måste göras gällande inom sex månader efter att den anspråksgrundande händelsen har inträffat.

Såvitt avser konsumenter ansvarar AV-Cables inte för förlust i näringsverksamhet. Denna ansvarsbegränsning gäller inte i sådan utsträckning som annat följer av tvingande lagstiftning.

FRISKRIVNING

Vi har gjort det enkelt för dig att få relevant information från andra webbplatser genom länkar. Dessa webbplatser ligger utanför Av-Cables kontroll. Vi kan därför inte på något sätt hållas ansvariga för innehållet på dessa webbplatser.

Information om de beställda varorna från ovannämnda webbplatser ingår inte i beskrivningen av de beställda varorna i avtalet mellan köparen och Av-Cables.

Av-Cables ger ingen oberoende garanti för de beställda varorna, och köparen erhåller endast de garantier som tillverkaren utfärdar till köparen, om inte annat följer av tvingande lagstiftning.

RÄTTEN ATT UPPDATERA REGLER OCH VILLKOR

Av-Cables förbehåller sig rätten att ändra och uppdatera de regler och villkor som gäller för webbplatsen. Det är därför viktigt att du håller dig informerad om eventuella förändringar.

COOKIES OCH PERSONUPPGIFTER

Du hittar information om vår behandling av dina personuppgifter samt cookies i vår Integritetspolicy och Cookiepolicy.

TVIST

Om du som konsument eller näringsidkare har ett klagomål på ditt köp, vänligen kontakta vår kundtjänst på: Info@av-cables.se

Om vi inte kan hitta en lösning, d.v.s. vid tvist, har du som konsument möjlighet att få saken prövad utanför domstol av Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Du kan också vända dig till EU-kommissionens onlineplattform, European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR) för alternativ tvistlösning.

ARN:

ARN: http://www.arn.se/

arn@arn.se

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm

EU ODR:

http://ec.europa.eu/consumers/odr/

FÖRETAGSINFORMATION

Av-Cables.dk ApS
Industrivænget 14
8783 Hornsyld
Danmark

Tel. nr.: +45 88 70 40 86

E-post: info@av-cables.se

Org.nr: [DK31260485]

Momsregistreringsnummer: [DK31260485]

Copyright 2008-2023. Av-Cables.dk ApS – Alla rättigheter förbehålls.